به جای شعار «شهر ما خانه ما» بگوییم «شهر ما برای ما»
دکتر محمد باقر قالیباف
مرد عمل و اندیشه

به گزارش "تهران سما" به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، مهندس سید جعفر تشکری هاشمی در این همایش که با حضور شهردار تهران برگزار شد، اعلام کرد: توجه به حمل و نقل نه تنها در تهران دغدغه مدیریت شهری و خواست عمومی شهروندان محسوب می‌شود، بلکه موضوعی است که نگاه نوین دنیا را نیز به سمت خود معطوف کرده است.

«مسابقه تولید خودرو و ساخت خیابان» رقابتی نابرابر است

وی با تأکید بر توسعه حمل و نقل شهری مناسب و در شأن شهروندان به عنوان سیاست محوری مدیریت شهری در حوزه ترافیک، گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد مسابقه نابرابری تحت عنوان «تولید خودرو و ساخت خیابان» می‌باشیم.

معاون شهردار تهران با اشاره به این که در این رقابت نابرابر هر قدر معابر بیشتری برای حرکت خودروها ساخته می‌شود تعداد بیشتری خودرو تولید می‌گردد، افزود: هر چند در جهت توسعه شبکه معابر شهری اقدامات لازم را انجام خواهیم داد اما مدیریت شهری بین «سرعت حرکت خودروها» و «سهولت تردد شهروندان»، حتماً «انسان‌ها» را بر «ماشین‌ها» ترجیح می‌دهد.

وی با توضیح مراحل تاریخی حمل و نقل شهری، از دهه حاضر به عنوان دهه «حمل و نقل انسان محور» نام برد و اظهار کرد: دیگر دوران جولان خودروها و خودروسالاری به پایان رسیده و امروزه شهرها بر اساس «مطلوبیت زندگی انسان‌ها» شکل می‌گیرند نه بر مبنای «حرکت سریع ماشین‌ها» و توجه به این مهم به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است.

مهندس تشکری هاشمی ضمن مقایسه چند شهر پیشرفته دنیا با تهران در زمینه جابه‌جایی‌های شهری، تصریح کرد: در حالی که سهم پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در حمل و نقل درون شهری در تهران حدود یک درصد و در این شهرها حدود 35 درصد است، سهم تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌ها در حمل و نقل درون شهری در این شهرها حدود یک درصد و در تهران حدود 28 درصد است.
«حمل و نقل پاک» شاخص توسعه یافتگی شهرهاست

وی در توضیح نسبت مُدهای مختلف حمل و نقلی در تهران و شهرهای پیشرفته دنیا، گفت: در تهران شاهد یک انحراف تاریخی جدی در استفاده از مُدهای حمل و نقلی به ویژه حمل و نقل پاک هستیم و تاکسی خلاء کمبود اتوبوس و مترو را در تهران پر کرده و موتورسیکلت به عنوان نا امن‌ترین وسیله آمد و شد، سهم قابل توجهی در جا‌به‌جایی‌های شهری ایفاء می‌نماید.

معاون شهردار تهران با تشریح استراتژی‌های پیش بینی شده در حوزه حمل و نقل شهری، افزود: «حمل و نقل انسان محور» به جای «حمل و نقل خودرو محور»، «حمل و نقل مبتنی بر توسعه پایدار» به جای «حمل و نقل مبتنی بر توسعه زیر ساخت‌ها» و «مدیریت تقاضای سفر» به جای «توسعه زیر ساخت‌های سفر»، از جمله این استراتژی‌هاست.

وی در تشریح سایر استراتژی‌های این بخش اظهار کرد: «ایجاد مناطقی با کمترین میزان آلایندگی» به جای «نبود هیچ گونه محدودیتی در تردد خودروها»، «توسعه استفاده از سوخت‌های پاک» به جای«استفاده از سوخت‌های فسیلی» و ارائه «خدمات حمل و نقل کیفی» به جای «خدمات حمل و نقل کمی»، از دیگر استراتژی‌های پیش‌بینی شده است.

مهندس تشکری هاشمی با تأکید بر این که نگاه نو در برنامه‌های حمل و نقل شهری به دنبال پاسخ به این پرسش کلیدی که آیا به دنبال ایجاد «شهر مطلوب برای انسان‌ها» هستیم یا «شهر مناسب برای خودروها»، تصریح کرد: امروزه شاخص توسعه یافتگی در شهرها ایجاد و «توسعه حمل و نقل پاک» با محوریت پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری است.

«حمل و نقل انسان محور» اصلی ترین رویکرد سال 91  است

وی با اشاره به این که حمل و نقل در تهران نیازمند تغییر از «خودرو محوری» به «انسان‌ محوری» است، گفت: تحول، لازمه رشد و توسعه است و نباید از آن واهمه داشت، چون ترس از تغییر بلایی است که جان شهروندان را مورد تهدید قرار داده است.

معاون شهردار تهران در تعریف سیستم «حمل و نقل انسان محور»، افزود: سیستم حمل و نقل با محوریت انسان به سیستمی اطلاق می‌شود که به منظور پاسخ‌گویی به اکثر نیازهای انسانی و با اولویت دسترسی به جابه‌جایی انسان‌ها، واجد ویژگی‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست‌ محیطی است.

وی ایمنی، راحتی، اطمینان، سلامت جسمی و روحی و حفظ محیط زیست به جای تخریب محیط زندگی را از جمله انتظارات و مطالبات مردم در آمد و شدهای شهری بر شمرد و اظهار کرد: امروزه مصرف روزافزون منابع تجدید ناپذیر و تولید آلاینده‌های زیست محیطی و گازهای گلخانه‌ای سلامت شهروندان را به مخاطره انداخته و تغییرات آب و هوایی را به وجود آورده است.
مهندس تشکری هاشمی با اعلام فرهنگ‌سازی و تغییر نگرش از «خودرو محوری» به «انسان محوری» به عنوان اصلی‌ترین رویکرد مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل و ترافیک برای سال جدید، تصریح کرد: به این منظور توسعه امکانات و تسهیلات پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، رویکرد مهم «حمل و نقل انسان محور» به جای «حمل و نقل خودرو محور» است.

توجه به عابر پیاده زیر ساخت «شهر دموکراتیک» است

وی کیفیت پیاده‌روی در شهر را از مهم‌ترین عناصر زیر ساخت یک «شهر دموکراتیک» دانست و گفت: به منظور امکان زندگی مطلوب و ایمن برای شهروندان باید کم کم خودرو را به بوته فراموشی بسپاریم تا به زندگی غیر موتوری باز گردیم.

معاون شهردار تهران با تشبیه کاهش تراکم ناشی از ترافیک با استفاده از روش‌هایی نظیر توسعه معابر به اطفای حریق با بنزین، افزود: هر کجا خیابان و بزرگراه ایجاد می‌شود، بیشتر از ظرفیت جدیدی که فراهم آمده تقاضای جدید به وجود می‌آید و به عبارت دیگر تقاضا همیشه بر عرضه سبقت گرفته و از این رو با صبر و شکیبایی باید نسبت به تغییر نگرش‌ها اقدام نماییم.

وی استفاده از وسایل نقلیه عمومی به جای وسیله نقلیه شخصی را  باعث صرفه‌جویی معادل دو هزار یورو در سال به ازای هر شهروند اعلام و اظهار کرد: این میزان صرفه‌جویی نه تنها تأثیر چشمگیری بر ارتقاء و بهبود زیرساخت‌های ترافیکی دارد، بلکه در اقتصاد ملی نیز اثرگذار است.

مهندس تشکری هاشمی توجه به «حمل و نقل انسان محور» را سیاست اصلی مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل و ترافیک در سال جدید عنوان و تصریح کرد: به این منظور «حمل و نقل مبتنی بر توسعه پایدار» با محوریت توسعه دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی و نیز گسترش حمل و نقل عمومی مبتنی بر عدالت اجتماعی از اولویت برخوردار است.

توجه به حمل و نقل عمومی نشانه «دموکراسی شهری» است

وی با ذکر آماری در خصوص سهم حمل و نقل عمومی در زیر ساخت‌های شهری، گفت: سهم حمل و نقل عمومی در تهران حداقل 50 درصد است در حالی که سطح زیر ساخت‌هایی که در اختیار این بخش است تنها 22 درصد است و در مقابل سهم حمل و نقل شخصی در تهران حداکثر 50 درصد است در صورتی که سطح زیر ساخت‌های در اختیار این بخش 78 درصد است.

معاون شهردار تهران با تأکید بر این که ساخت هر معبر جدید در شهر نیازمند پیش‌بینی سهم حمل و نقل عمومی از طریق ایجاد خطوط ویژه اتوبوسرانی و نیز طراحی مسیرهای ویژه پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری است، افزود: اگر معتقد به دموکراسی در شهر هستیم، «دموکراسی شهری» ایجاب می‌کند حقوق یک اتوبوس با 100 مسافر، 100 برابر یک خودروی تک ‌سرنشین باشد.

وی در تشریح رویکردهای برنامه‌ای حوزه حمل و نقل شهری در سال 91  اظهار کرد: اولویت‌دهی به خطوط ویژه و پر تراکم، توسعه حمل و نقل پاک از طریق مشارکت بخش خصوصی در توسعه دوچرخه‌سواری، ایجاد پیاده‌راه‌ها و محدودیت تردد خودروها، از جمله برنامه‌های اصلی این حوزه در سال جدید است.

مهندس تشکری هاشمی پیاده‌سازی الگوی شبکه یکپارچه حمل و نقل عمومی در قالب مدل حلقوی و شعاعی را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: این طرح امکان دسترسی شهروندان به نخستین ایستگاه حمل و نقل عمومی را با یک شعاع 350 متری امکان‌پذیر می‌نماید و به موجب آن دسترسی‌ها در محدوده مرکزی شهر به صورت ماتریسی و شطرنجی طراحی شده است.

زندگی خوب سنگ بنای تفکر «حمل و نقل انسان محور» است

وی با تأکید بر اهمیتی که مدیریت شهری نسبت به موضوع بهره‌وری قائل است، گفت: به عنوان نمونه در حالی که خطوط تندرو تنها 3 درصد مجموع خطوط اتوبوسرانی را تشکیل می‌دهند، اتوبوس‌های تندرو 40 درصد کل مسافران ناوگان اتوبوسرانی را جابه‌جا می‌کنند که نشان دهنده آن است که در هدف گذاری برای هر یک از پروژه‌های شهری حداکثر بهره‌وری مورد نظر است.

معاون شهردار تهران با اشاره به این که تحقق حمل و نقل انسان محور با دقت، هوشیاری و عدم غفلت امکان‌پذیر است، افزود: حمل و نقل انسان محور زمانی محقق می‌شود که ما هم‌زمان با تأمین روشنایی خیابان‌ها برای حرکت سواره‌ها، روشنایی  پیاده‌روها را نیز برای تردد تأمین کنیم و هم‌زمان با لکه‌گیری و روکش آسفالت خیابان‌ها، پیاده‌راه‌ها را نیز ساماندهی نماییم.

وی زندگی خوب برای همه شهروندان را سنگ بنای تفکر «حمل و نقل انسان محور» دانست و اظهار کرد: وقت آن فرا رسیده که به جای شعار «شهر ما خانه‌ ما» بگوییم «شهر ما برای ما» و به منظور تحقق این شعار راهبردی باید نه تنها درست بیاندیشیم و به دقت تصمیم‌گیری کنیم، بلکه باید این تصمیمات را  بی‌ نقص اجرا کرده و به درستی مدیریت کنیم.

مهندس تشکری هاشمی در پایان گزارش خود در «نخستین همایش فصلی مدیران شهرداری تهران» در سال91 تصریح کرد: مطالعات، پایه تصمیم‌سازی و ابزار تصمیم‌گیری مدیران شهر در اجرای پروژه‌های شهری است و بر این اساس با استفاده از اندیشه‌های نو و الگوهای نوین، در سال جدید برنامه‌های جدیدی را با محوریت انسان در حوزه حمل و نقل شهری اجرا می‌کنیم.

 
 
 
948489


نظرات شما عزیزان:

حسیت قاسمی
ساعت23:50---22 فروردين 1391
ممنون ماسح

ماسح
ساعت21:09---20 فروردين 1391
سلام خدایی کارت درسته!

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 20 فروردين 1391برچسب:,
ارسال توسط حسین کشتگر قاسمی
آخرین مطالب